خرید و فروش املاک وقفی

بررسی و آموزش مفاهیم مهم و پربرخورد حقوقی کشور

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 322
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :
نویسنده : وکیل 23
چهار شنبه 23 آذر 1401

خرید و فروش املاک وقفی

در این مطلب بر آنیم تا در مورد شماره وکیل جهت خرید و فروش املاک وقفی و مسائل مربوط به آنها اطلاعاتی را در اختیار شما بگذاریم. گروه وکلای آسایش گستران با همکاری مجموعه ای از وکلای مجرب و پایه یک دادگستری در خدمت شما هموطنان عزیز در تمامی پرونده های ملکی می باشد.

املاک اوقافی

به طور کلی املاک اوقافی نسبت به سایر املاک دارای قیمت کمتری می باشند؛ به همین دلیل خرید و فروش این املاک در میان مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.اما نکته حائز اهمیت این جاست که با وجود خرید املاک اوقافی، خریدار نمی تواند نسبت به ملک وقفی خریداری شده ادعای مالکیت کند.به همین دلیل لازم است قبل از هر اقدامی برای خرید املاک وقفی با وکیل ملکی متخصص در این باره مشورت کنید.

این موضوع که خریدار املاک وقفی قادر به مالک شدن ملک نیست به این معنا نمی باشد که ملک وقفی دارای سند نیست؛ بلکه تمامی املاک وقفی دارای سند هستند، قابلیت فروش ، رهن و اجاره ی آنها وجود دارد اما معامله ی آنها نسبت به املاک عادی دارای تفاوت هایی می باشد.

فروش املاک وقفی

خرید و فروش املاک اوقافی

به طور کلی مال موقوفه قابلیت خرید و فروش ندارد. هرگونه عملی که لازمه اش انتقال مال موقوفه به دیگران باشد ممنوع است.اما گاهی اوقات مصالح مال وقفی و حفظ نهاد وقف به گونه ای اقتضا می کند که خرید و فروش آن به نفع موقوفه باشد.نکته ی قابل توجه این است که اگر خرید و فروش مال موقوفه فقط برای قسمتی از مال لزوم داشته باشد،تنها برای همان قسمت جایز است و به دیگر قسمت های مال وقفی سرایت نمی کند.

بیع مال وقفی در قانون مدنی

طبق ماده 88 قانون مدنی، بیع مال وقفی در صورتی جایز است. که موقوفه در معرض خرابی و نابود شدن باشد. به گونه ای که امکان انتفاع از آن وجود نداشته باشد. آن هم در صورتی که امکان عمران نباشد. یا کسی حاضر به عمران آن نشود.

موارد خاص برای بیع اموال وقفی

در صورتی که مال وقفی در معرض تخریب قابلیت عمران و بازسازی نباشد. و یا کسی حاضر به عمران آن نباشد. در دو صورت می توان نسبت به بیع مال موقوفه اقدام کرد:

  • محتمل بودن از بین رفتن موقوفه

منظور از احتمال از بین رفتن مال وقفی، تلف و نابودی زود هنگام موقوفه است. که به دلایلی از جمله عدم مسئولیت پذیری و یا مشکلات اقتصادی امکان رخ دادن آن وجود دارد. در شرایط مطلوب می توان از این تلف جلوگیری کرد. همچنین خوف خرابی مال موقوفه ممکن است. بر اثر اختلاف موقوف علیهم و یا موارد طبیعی باشد.

  • وجود اختلاف بین موقوف علیهم به گونه ای که امکان قتل و خونریزی بین آنها وجود داشته باشد.

به خودی خود حصول اختلاف ما بین ذی نفعان مال وقفی مجوز فروش موقوفه را صادر نمی کند. مگر در صورتی که اختلاف به اندازه ای باشد که احتمال قتل و اختلافات عمیقتر میان موقوف علیهم وجود داشته باشد. و بیم آن برود که جان فرد یا افرادی در خطر است.

گاهی اوقات وجود اختلافات ممکن است به دلیل مشاعی بودن مال موقوفه باشد. طبق قوانین جدید علاوه بر موارد فوق، در صورتی که ولی فقیه بر اساس مصلحت مال موقوفه بیع آنرا لازم بداند. در این صورت خرید و فروش مال وقفی جایز است.البته ولی فقیه نیز در چارچوب شرع و قوانین اسلام و در صورت وجود مصلحتی بالاتر اجازه ی بیع مال موقوفه را دارد. در هر صورت، اجازه رییس سازمان اوقاف به عنوان نماینده ولی‌فقیه طبق قانون تشکیل سازمان اوقاف و آیین‌نامه آن در مواردی که فروش مال وقفی جایز باشد، برای فروش موقوفه ضروری است.




:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
گروه وكلاي آسايش گستران با در اختيار داشتن كادري گسترده از وكلاي پايه يك و قضات بازنشسته و اساتيد دانشگاهي در سراسر ايران و كشورهاي زيادي ميتوانند تامين كننده آسايش حقوقي شما هموطنان ارجمند باشند . هسته مركزي حقوقي موسسه آسايش گستران در سه كميسيون حقوقي ، كيفري و خانواده انجام وظيفه مينمايند ، به نحوي كه پرونده هاي ارجاعي ، در كميسيون مريوطه مطرح و پس از تعيين استراتژي ، توسط وكلاي مربوطه پيگيري ميشود و در تمام مراحل قضايي پرونده توسط مسئولين كميسيون بر حسن جريان امور نظارت ميشود .
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مرکز معتبر مشاوره حقوقی و آدرس noloasayesh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.